Vadné plnění
Pokud nebude splněna některá z požadavek na kvalitu dle smlouvy nebo pravidel, považuje se to za vadné plnění Poskytovatele služeb. Právo z vadného plnění Spotřebiteli nenáleží, jakékoli ustanovení smlouvy uzavřené mezi spotřebitelem a podnikatelem, které se odchyluje od ustanovení této kapitoly týkajících se ručení za věcné vady a záruky v neprospěch spotřebitele, je neplatné.
Uživatelé, kteří jsou spotřebiteli ve smyslu Občanského zákoníku, mohou uplatnit několik záručních práv.
Ručení za věcné vady
8.1. Ve kterých případech má Uživatel právo na uplatnění záruky?
V případě vadného plnění ze strany Poskytovatele služeb může Uživatel uplatnit reklamaci vůči Poskytovateli v souladu s pravidly Občanského zákoníku.
8.2. Jaká práva má Uživatel při reklamaci věcné vady?
Uživatel může dle vlastní volby uplatnit tyto nároky: požadovat opravu nebo výměnu výrobku, kromě případů, kdy splnění nároku uživatele není možné nebo by pro společnost způsobila nepřiměřené náklady ve srovnání se splněním jiného nároku. Pokud opravu nebo výměnu nelze provést, může Uživatel požadovat o přiměřené snížení ceny nebo dokonce může odstoupit od smlouvy. Uživatel může své právo převést na jinou záruku, avšak náklady spojené s tímto převodem nese uživatel, ledaže je to opodstatněné.
Spotřebitel je také oprávněn požadovat snížení ceny nebo odstoupit od kupní smlouvy – podle závažnosti porušení smlouvy -, pokud
(a) dodavatel neprovedl opravu nebo výměnu zboží nebo odmítl uvést zboží do stavu v souladu se smlouvou;
(b) došlo k opakovanému neplnění smlouvy navzdory tomu, že dodavatel se pokusil zboží uvést do stavu v souladu se smlouvou;
(c) vada je tak závažné povahy, že odůvodňuje okamžité snížení ceny nebo okamžité ukončení kupní smlouvy, nebo
(d) dodavatel neuvedl zboží do stavu v souladu se smlouvou nebo je zřejmé, že se to nestane v přiměřené lhůtě nebo bez značné škody způsobené Spotřebiteli.
Pokud chce Spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy z důvodu vadného plnění, a dodavatel neprokáže opak, za vadu odpovídá on.
Spotřebitel je oprávněn zadržet neuhrazenou část kupní ceny, a to podle závažnosti porušení smlouvy, do doby, než dodavatel splní své smluvní povinnosti.
Přiměřená lhůta pro opravu nebo výměnu zboží se počítá ode dne, kdy Spotřebitel oznámil vadu dodavateli.
Spotřebitel musí zajistit předání zboží dodavateli, aby mohla být provedena oprava nebo výměna.
V případě smlouvy uzavřené mezi Spotřebitelem a dodavatelem, musí dodavatel zajistit vrácení vyměněného zboží na vlastní náklady.
Snížení kupní ceny je přiměřené, pokud se částka rovná rozdílu hodnoty zboží, na které má Spotřebitel nárok v případě plnění smlouvy, a hodnoty zboží, které Spotřebitel skutečně obdržel.
Právo o ručení za věcné vady Spotřebitele vztahující se na ukončení kupní smlouvy lze uplatnit prostřednictvím právního prohlášení adresovaného dodavateli o rozhodnutí odstoupit od smlouvy.
Pokud se vadné plnění týká jen určité části zboží dodaného na základě kupní smlouvy a podmínky pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy existují, Spotřebitel může odstoupit od kupní smlouvy pouze v souvislosti s vadným zbožím, ale může odstoupit od smlouvy i v souvislosti s jakýmkoli dalším zbožím, nelze-li rozumně očekávat, že si Spotřebitel ponechá pouze zboží, které je v souladu se smlouvou.
Pokud Spotřebitel ukončí kupní smlouvu v celém rozsahu nebo ve vztahu k části zboží dodaného na základě kupní smlouvy, je povinen
a) vrátit zboží dodavateli na jeho náklady; a
(b) dodavatel je povinen vrátit Spotřebiteli kupní cenu zaplacenou za dané zboží, jakmile obdrží zboží nebo potvrzení o vrácení zboží.
8.3. Jaká je lhůta pro uplatnění reklamace?
Po zjištění vady je Uživatel (spotřebitel) povinen vadu neprodleně oznámit Dodavateli. Spotřebitel je povinen uplatnit právo z vady, která se vyskytne u zboží v době dvou měsíců ode dne zjištění vady. Záruka výrobce zaniká uplynutím lhůty dvou let od uvedení výrobku na trh. Uplynutím lhůty se nárok na záruku promlčuje (jeden rok v případě podnikání nebo použitých výrobků). V případě výrobků s datem spotřeby lze záruku uplatnit do konce doby spotřeby).
8.4. Vůči komu může Uživatel uplatnit svůj nárok na záruku v případě vady výrobku?
Uživatel může uplatnit nárok na záruku vůči Poskytovateli služeb.
8.5. Jaké jiné podmínky má uplatnění nároku na záruku (je-li Uživatel spotřebitelem)?
V rámci 1 roku ode dne smluvního plnění uplatnění Vašeho nároku na záruku nemá jinou podmínku než oznámení vady, pokud prokážete, že produkt, respektive službu poskytl dodavatel provozující internetový obchod. Po uplynutí 1 roku ode dne smluvního plnění je však již Vaší povinností dokázat, že Vámi zjištěna chyba byla přítomna již v době plnění.
Záruka na produkt
8.6. V jakém případě máte možnost uplatnit svůj nárok na záruku na produkt?
V případě vady hmotné věci (produktu) může Uživatel – dle vlastní volby – uplatnit záruku za vadu výrobku nebo nárok na záruku na produkt.
8.7. Jaká práva Vám náleží na základě uplatnění nároku na záruku na produkt?
V rámci nároku na záruku na výrobek může Uživatel požadovat výhradně opravu nebo výměnu vadného výrobku.
8.8. V jakém případě se výrobek považuje za vadný?
Produkt je vadný, pokud při uvedení na trh nesplňuje platné požadavky na kvalitu nebo nemá vlastnosti uvedené výrobcem v popisu produktu.
8.9. V jaké lhůtě můžete uplatnit svůj nárok na záruku na produkt?
Svůj nárok na záruku na produkt můžete uplatnit do dvou let od uvedení produktu na trh výrobcem. Po uplynutí této lhůty ztrácíte nárok.
8.10. Vůči komu a s jakými dalšími podmínkami můžete uplatnit svůj nárok na záruku na produkt?
Svůj nárok na záruku na produkt můžete uplatnit výhradně vůči výrobci nebo distributorovi hmotné věci. Vadu produktu musíte v případě uplatnění nároku na záruku na produkt dokázat Vy.
8.11. V jakém případě je výrobce (distributor) osvobozen od odpovědnosti v případě záruky na produkt?
Výrobce (distributor) je osvobozen od odpovědnosti v případě záruky na produkt, pokud může prokázat, že:
výrobek nevyrobil, respektive neuvedl na trh v rámci své podnikatelské činnosti, nebo
stav vědeckých a technických znalostí v době, kdy byl výrobek uveden na trh, nebyl takový, aby umožnil odhalit vadu, nebo
vada produktu vyplývá z právních nebo povinných úředních předpisů.
Výrobci (distributorovi) k osvobození od odpovědnosti stačí dokázat jeden důvod.
Upozorňujeme Vás, že na stejnou vadu nelze současně uplatnit nárok na záruku v případě výskytu vady výrobku a nárok na záruku na produkt. V případě úspěšného uplatnění záruky na produkt ovšem na vyměněný produkt, respektive opravenou část vůči výrobci již nelze uplatnit záruku v případě vady výrobku.
Odstoupení od smlouvy není možné v případě zanedbatelné vady.